Yeni Bir Mobbing Şekli Olan ‘Voluntelling’ Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Biliyorsunuz ki; bir çalışanı yıldırmak veya istifa ettirmek gibi amaçlar için aşağılama, bilerek görmezden gelme, bir şey dayatma veya huzursuz etme gibi psikolojik şiddet uygulamaya mobbing diyoruz. Son zamanlarda gündeme gelen yeni bir mobbing türünü sizler için anlamaya geldik. Buyurun detaylara ?

Kaynak: https://www.huffpost.com/entry/volunt…

Patronunuz sizden bir şey yapmanızı istediğinde, bunun bir öneri mi yoksa bir emir mi olduğundan emin olmadığınız anlar oldu mu?

Aslına bakarsanız bu tür muğlak iş iletişiminin bir adı var, o da “voluntelling” (gönüllülük). Voluntelling’in ne zaman ortaya çıktığı belirsiz olsa da, bu ifade ABD ordusu tarafından, kişinin reddetme fırsatı bulamadan bir görev için gönüllü olduğu durumları tanımlamak için kullanıldı.

Voluntelling, yalnızca birinden doğrudan bir şey yapmasını istemek anlamına gelmiyor. Aynı zamanda üstü kapalı olarak “evet” demesi için birini baskı altına almak anlamına da geliyor.

Voluntelling’le ilgili sorun, görevin bir çalışanı gerçekten ilgilendirip ilgilendirmeyeceği veya bu çalışanın diğer işlerinin yanı sıra verilen ekstra işi de yapabileceği hakkında bir varsayımda bulunmasıdır ve genellikle sadece ‘evet’ cevabını kabul eder.

Yöneticilere koçluk yapan ve insan kaynakları alanında 15 yıldan fazla deneyime sahip olan Gregory Tall, yöneticilerin bu Mobbing’i 3 ana nedenden dolayı yaptığını düşünüyor:

  • Yöneticiler, risk oranı yüksek bir işi en güvendikleri kişiye vermek isterler. Bu da yüksek performans gösterenlerin, kendilerine ‘gelişim fırsatı’ olarak sunulan orantısız miktarda işle karşı karşıya bulabilecekleri anlamına geliyor.

  • Yönetici bu işi kimin yapması gerektiğini bilmiyor olabilir. Bu durumda yönetici, atamayı yalnızca ekipte en uygun kapasiteye sahip olduğunu düşündükleri kişiye göre yapıyor olabilir.

  • Yönetici, iş için seçtiği kişinin, bu işten gerçekten keyif alacağı/takdir edeceği izlenimine kapılmış olabilir.

Brown, voluntelling’in sadece sinir bozucu bir yanlış iletişim olmadığını, büyük sonuçlar doğurabilecek “kartopu etkisi” yaratabileceğini söyledi.

‘Bir çalışan olarak geri adım atmazsanız, patronunuz bu durumu bir alışkanlık haline getirebilir. Çünkü patronlar, sessizliği onay olarak algılar. Bu yüzden neyi isteyip neyi istemediğiniz konusunda net olmaya çalışın. Eğer çizginizi çekmezseniz, kendinizi iş tanımınızın dışında birçok iş yaparken bulabilirsiniz.’

Peki ne yapmalı?

  • Yeni bir görev yükünün mevcut iş akışınızı nasıl etkileyebileceğini düşündüğünüzden bahsedin.

  • Verilen işin sizinle, gelecekteki hedeflerinizle veya programınızla ne kadar alakalı olduğundan bahsedin.

  • Net olarak ‘Hayır!’ demek yerine kendinizce haklı sebeplerinizi sıralayın.

  • Eğer bu işi yapabilecek daha uygun bir aday varsa o kişinin yapmasının daha iyi olabileceğini söyleyin.

Siz böyle bir durumla karşılaştınız mı? Yorumlarda buluşalım!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir